Εισαγωγή
Δεν υπάρχει καλύτερη εμπειρία με τόσες υποσχέσεις, από την αγορά ενός σκάφους για τον υποψήφιο ιδιοκτήτη. Μόλις βρεις το σκάφος των ονείρων σου, αρχίζεις από το πρώτο κιόλας λεπτό να χαράζεις πορείες στο μυαλό σου, να οργανώνεις ταξίδια, κάθε φορά και σε άλλο νησάκι, να μεταφέρεσαι νοητά σε απόμακρες παραλίες, δεμένος αρόδο, μόνος ή με την ιδανική παρέα και να βλέπεις το ηλιοβασίλεμα με ένα ποτάκι. ΞΥΠΝΑ!
Τι είναι αυτές οι γραμμές στο gelcoat; Το πάτωμα γιατί τρίζει; Τα σημάδια στην γάστρα είναι από χτύπημα; Σημάδια από νερό είναι αυτά στις καμπίνες; Ο 12volt πίνακας γιατί έχει σκουριάσει; Η μηχανή δουλεύει σωστά; Μήπως έχει υγρασία η γάστρα και κάνει όσμωση;
Ορισμένα από τα παραπάνω μπορεί να σηματοδοτούν μεγάλους μπελάδες, οι οποίοι αν δεν προσέξετε έγκαιρα μπορούν να γίνουν οι δικοί σας μπελάδες.
Τα παραπάνω βέβαια δεν απευθύνονται μόνο σε κάποιον που θέλει να αγοράσει ένα σκάφος. Απευθύνονται και σε αυτόν που θέλει να ελέγχει περιοδικά το σκάφος του, ώστε να προλαμβάνει απρόοπτες βλάβες και να είναι πάντα σωστά προετοιμασμένος, ώστε να χαίρεται χωρίς προβλήματα την ομορφιά της θάλασσας.
Ας δούμε λοιπόν ορισμένα από τα βασικά σημεία ελέγχου σε ένα σκάφος και τι πρέπει να προσέξει ο κάθε υποψήφιος αγοραστής για να έχει το κεφάλι του ήσυχο.
Γάστρα
Το πιο σημαντικό κομμάτι ενός σκάφους είναι η γάστρα. Αυτή είναι που κάνει όλη την δουλειά στο να κρατάει το σκάφος με ασφάλεια στην επιφάνεια της θάλασσας. Ένα διαβρωμένο άλμπουρο, μια χαλασμένη μηχανή, ένα κακό πάτωμα, μπορούν να αλλάξουν σε ένα σκάφος και μετά να είναι σαν καινούργιο. Μια προβληματική όμως γάστρα, δυστυχώς, μπορεί να καταδικάσει όλο το σκάφος.
Για το λόγο αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή στον έλεγχο της, ώστε να μην βρεθούμε μετά σε κάποια δυσάρεστη κατάσταση. Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολυεστερικές γάστρες είναι:
- Ασυμμετρία – Παραμόρφωση: Ιδιαίτερα σε ιστιοπλοικά αλλά και σε αλλους τύπους σκαφών μια παραμόρφωση στην γάστρα ή ασσυμετρία είναι κακό σημάδι και μπορεί να κρύβει και άλλα σοβαρά προβλήματα. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή καθώς είναι αρκετά εύκολος ο εντοπισμός της αν είστε λίγο παρατηρητικός.
- Χτυπήματα και ρωγμές: Η επιθεώρηση ενός σκάφους για χτυπήματα και ρωγμές είναι πολύ σημαντικός. Η σωστή καταγραφή και αξιολόγηση παλαιών χτυπημάτων μπορεί να αποφέρει σημαντικές αποκλίσεις στην κατασκευαστική αξία ενός σκάφους. Προσπαθείστε να βρείτε σημάδια στον πολυεστέρα που διαφέρουν χρωματικά από τις παρακείμενες επιφάνειες. Ακουμπήστε αυτά τα σημεία να δείτε αν υπάρχει κάποια διαφορά. Επίσης ένα πολύ καλό σημείο να εντοπίσεται μπαλώματα σε παλαιά χτυπήματα είναι το εσωτερικό του σκάφους. Εδώ όμως χρειάζεται προσοχή! Μια από τις σημαντικές ιδιότητας του πολυεστέρα είναι ότι η σωστή σε ένα χτύπημα του σκάφους μια σωστή αποκατάσταση έχει σχεδόν την ίδια αντοχή με τον αρχικό πολυεστέρα. Συνεπώς δεν σημαίνει ότι κάθε μπάλωμα είναι πρόβλημα για το σκάφος. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν έχουν γίνει επισκευές που δεν έχουν πιάσει όλο το έυρος της βλάβης με αποτέλεσμα να κρύβονται ρωγμές εντός του πολυεστέρα που μειώνουν την κατασκευαστική αντοχή του σκάφους και μελλοντικά θα αποφέρουν και άλλα προβλήματα όπως υγρασίες αποκολλήσεις που είναι πολύ σοβαρές και δαπανηρές οι αποκαταστάσεις τους.
- Αποκολλήσεις: Μια από τις πιο σοβαρές βλάβες στον πολυεστέρα είναι οι αποκολλήσεις. Αυτές εξαρτόνται από το είδος του πολυεστέρα ( συμπαγής ή με πυρήνα) και μπορούν να προκύψουν από διάφορες αιτίες όπως χτυπήματα, υγρασίες, κακή κατασκευή κλπ. Η αποκόλληση στον πολυεστέρα μπορεί να συγκριθεί με το σάπισμα στο ξύλο. Αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα μπορεί να δημιουργήσει πολύ σοβαρά προβλήματα μέχρι και να καταστήσει το σκάφος σε αχρηστία καθώς δεν θα μπορεί να επισκευαστεί. Αν εντοπιστεί έγκαιρα το κόστος αποκατάστασης είναι αρκετά μικρό. Ένας τρόπος εντοπισμού είναι με ελαφρύ χτύπημα στον πολυεστέρα όπου θα ακουστεί ένας γδούπος σε σχέση με το ‘υγιή’ πολυεστέρα.
- Υγρασία στην γάστρα (Όσμωση): Για αυτό το θέμα πολλά εχουν γραφτεί και περισσότερα έχουν ειπωθεί κατά καιρούς. Είναι ένα πολύ σοβάρο πρόβλημα και χρειάζεται αξιόπιστος έλεγχος για την σωστή καταγραφή της κατάστασης του σκάφους. Αν το πρόβλημα δεν εντοπιστεί έγκαιρα, τότε το κόστος της αποκατάστασης μπορεί να γίνει δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το κόστος κτήσης του σκάφους. Επειδή όμως είναι σοβαρό πρόβλημα συνήθως δημιουργούνται συχνά παρανοήσεις και υπερβολές γύρω από μια φουσκάλα που μπορεί να βρεθεί σε ένα σκάφος ή γύρω από μια υψηλή μέτρηση σχετικής υγρασίας που μπορεί να δείξει ένα υγρασιόμετρο. Για την αποφυγή παρανοήσεων και λάθος συμπερασμάτων, καλό είναι να ζητάτε και την συνδρομή ενός ειδικού στην καταγραφή της κατάστασης του σκάφους.
Μέχρι εδώ είδαμε ορισμένα από τα σημαντικά προβλήματα που εντοπίζονται στην γάστρα και χρειάζεται να προσέξουμε κατά την αγορά ενός μεταχειρισμένου σκάφους. Η χρήση εξειδικευμένου ανεξάρτητου επιθεωρητή για την σωστή καταγραφή της κατάστασης του σκάφους μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη σοβαρών βλαβών.
H InfraSpec Engineering είναι τεχνικό γραφείο ειδικών εφαρμογών Μη Καταστρεπτικών Ελέγχων. Παρέχουμε ολοκληρωμένες λύσεις ελέγχου και επιθεώρησης σκαφών για καταγραφή και αξιολόγηση κατάστασης. Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση μπορείτε να επικοινωνήσετε στο 2118505057 και στο info@infraspec.gr